Vakantie! We gaan op vakantie!

3 juni 2018 - Cape Maclear, Malawi

Zondag 27 mei

Om 1.47 kon ik nog niet slapen en had ik ondertussen wat honger gekregen. Dus ik ging met Mn lampje naar de keuken om een boterham te smeren. Toen ik bezig was met smeren kreeg ik een appje van Nika die vroeg wat ik aan het doen was. Nika kon ook niet slapen dus kwam nog even kletsen in de keuken nadat mijn boterham op was en we nog wat hadden gedronken zijn we weer naar bed gegaan. Niet veel later moesten we al opstaan om naar het ziekenhuis te gaan waar we opgehaald zouden worden door Beatrice. Na anderhalf uur op haar gewacht te hebben kwam ze in een mooie, redelijk westerse, stads auto het ziekenhuisterrein op rijden. Nadat Sanne, Nika en ik achterin de auto gepropt waren zijn we op weg gegaan naar majete park. Hier gaan we de komende twee nachten slapen en op safari. Maar dan moesten we daar wel aankomen... omdat het best een lage stadse auto was en met 7 personen en bagage extra nog iets lager was zaten we al snel vast op een steen in de hobbelige weg. Nadat we met veel hulp los zijn gekomen en de helft van de buitenkant van de auto nu in de auto lag moesten Manon, Wouter, Chiara en Sanne lopen als er ergens een groot gat in de weg zat. Onderweg viel de buitenkant van de auto nog verder uit elkaar waardoor we een keer moesten stoppen en nog een stuk van de buitenkant in de auto moesten puzzelen. Door al deze pauzes onderweg waren we na twee uur op de helft van de onverharde weg(normaal doen we 2,5 uur over de onverharde weg). De planning was dat we vandaag zouden aankomen in Majete, daar zouden gaan eten en dan op avondsafari zouden gaan... inplaats daarvan hebben we in de auto snel naar het restaurant gebeld om te vragen of ze kipburgers voor ons warm wilde houden en de avondsafari naar morgen wilden verschuiven. Uiteindelijk zijn we na 4,5 uur rijden aangekomen in majete park en konden we gelijk genieten van onze toch wat afgekoelde kipburgers. Nu onze buikjes goed gevuld waren kwamen we bij het volgende punt, onze slaapplek... tijdens het eten was ons uitgelegd dat er olifanten op het kampterrein kunnen lopen en dat je je tent goed dicht moet doen omdat apen anders spullen kunnen meenemen. In het begin leek het idee van wakker worden met een olifant naast je tent mij wel mooi maar na de tentjes te hebben gezien was ik daar niet meer zo zeker van. Te tentjes waren namelijk niet veel groter dan een olifantenpoot... na met veel moeite en mijn twee veters de klamboe op te hebben gehangen zijn Wouter en ik snel onze tent ingekropen om te gaan slapen. Of ja slapen... We dachten dat we olifanten hoorden dus daar zijn we nog naar gaan kijken door het gaas van de tent nadat we dachten de olifanten weg waren zijn we de rest van de nacht vergezeld door Lewis, onze tentsalamander.

Maandag 28 mei

Vandaag gaan we op safari! Maar daar moet je wel iets voor over hebben, we zijn om 5.30 uit onze tentjes gekropen om bij onze guide in de jeep te stappen die ons de game drive ging laten zien. Tijdens deze safari hebben we heel veel impala’s, zwijnen die precies lijken op pumba van the lion king en nijlpaarden gezien.  Eenmaal terug bij het kampterrein zijn we de berg opgelopen naar het restaurant. Onderweg naar het restaurant kwamen we een zwembad tegen, en nieuwsgierig als ik ben moest ik even voelen hoe het water was, het was echt ontzettend lekker warm dus ik had snel besloten na het ontbijt even te gaan zwemmen. Helaas moesten we ontzettend lang wachten op het toch wel heerlijke en wachtends waardige ontbijt, en stond de boat drive op het programma, het zwemmen moest dus even wachten... na ons ontbijt snel gegeten te hebben zijn we weer in de jeep gestapt op weg naar een bootje. Eenmaal in de boot hebben we krokodillen, nijlpaarden en eenden gezien. Dit was allemaal ontzettend mooi maar het meest betoverd was ik door de olifanten die we zagen. Op het einde van de boat drive waren er zoveel van deze prachtige dieren. De guide besloot om bij een olifant een beetje dichter bij de kant te varen, dit had hij beter niet kunnen doen want de olifant schrok en maakte zijn oren en de rest van zijn lichaam groot om aan te vallen. Gelukkig is dit niet gebeurd en zijn we weer veilig bij de jeep aangekomen om terug te gaan naar het kampterrein. Terug in de tent heb ik me razendsnel omgekleed en na zo’n beetje al mijn kleding uit te hebben geleend zijn we naar het zwembad gelopen waar we heerlijk hebben gezwommen. Na deze luxe heb ik ook nog kunnen douchen met warm water, wel onder het gezelschap van een spinnennest en een kakkerlak, maar het was geweldig! Na het douchen ben ik snel nog even terug gelopen naar het souvenir winkeltje om een mooie olifantje te kopen. Hierna zijn we weer in de jeep gestapt, dit keer met een ander koppelben een extra bewaker met een geweer. Als eerste kwamen we in de schemer een schildpad tegen. We mochten deze van de guide allemaal vasthouden en ermee op de foto, op je hoofd zetten mocht niet want dan zou de schildpad vast kunnen komen zitten in je haar of zou ze op je kunnen plassen. Na de fotoshoot met de schildpad was het al aardig donker en is de bewaker met een soort bouwlamp in de bosjes gaan schijnen om hopelijk de ogen van een leeuw te zien. Dit was helaas niet zo, gelukkig hebben we wel weer veel impala’s gezien. Terug op het kampterrein hebben we weer een kipburger gegeten en hebben we geprobeerd een spelletje te spelen maar iedereen was eigenlijk te moe dus zijn we maar snel naar bed gegaan.

Dinsdag 29 mei

Nadat we allemaal ontdooit waren, of deels ontdooit van de koude nacht(het was 18 graden en in Nederland is dat lekker maar hier voelde ik mijn voeten niet meer) hebben we snel onze spullen ingepakt en zijn we gaan ontbijten met pannenkoeken in het restaurant. Nadat iedereen zo’n beetje klaar was met ontbijten hoorden we een serveerster zeggen dat er een olifant naast het restaurant stond. En ja hoor! Nog geen 300 meter van ons vandaan stond een olifant rustig bladeren te eten. Na een tijdje te hebben staan kijken was Sousten er met zijn busje om ons naar cape Maclear te brengen. Nadat ik snel nog even ben gaan plassen, met de olifant voor het raampje van de wc, zijn we op weg gegaan. Onderweg moesten we even stoppen om de schoonbroer van de chauffeur mee te nemen en na snel gepint te hebben bij de shoprite kon de lange weg naar Cape Maclear echt beginnen. Gelukkig was het grootste deel van de weg verhard dus was de rit best comfortabel. Na de hele dag in de auto te hebben gezeten zijn we aangekomen in de Gecko lodge. Dat tussen vervallen huisjes staat in een best smal straatje. Maar eenmaal door de poort zagen we de hangmatten al hangen en het vakantiegevoel was er meteen. We slapen met zn allen in een huisje, er zijn twee kamers gemaakt met muren van bamboe waar je doorheen kan kijken en er staat een stapelbed in de gang. Na de bedden te hebben verdeeld zijn we naar het restaurant gegaan waar we een prachtige zonsondergang zagen. Na een lekkere pizza gegeten te hebben gingen we nog even zitten bij de bar van de lodge. Hier waren wat jongens een spelletje aan het spelen, ik heb een tijdje zitten kijken maar ik snapte niet helemaal hoe het moest. Ik heb gevraagd of ze het wilden uitleggen aan Sanne en mij. We hebben meegekeken en na een paar potjes vroegen ze of we zelf wilden spelen. Tijdens de potjes kwamen we erachter dat de jongens uit Zuid-Afrika komen en best wat woorden Nederlands kunnen de jongens zijn op een soort fitnesskamp met vrijwilligerswerk in Zimbabwe dat acht maanden duurt en hebben hier nu een week vakantie. Nadat Sanne en ik een potje tegen ze hadden gespeeld zijn we op de Afrikaanse manier gaan spelen... dit houd in dat het team dat verliest een rondje moet betalen... na twee bier waren Sanne en ik al redelijk aangeschoten en hebben we meer zitten lachen en valsspelen dan echt het spel te spelen. Hierna hebben we nog even met de jongens zitten praten bij de rest van de groep en zijn we daarna naar bed gegaan.

Woensdag 30 mei

Vandaag hebben we lekker uitgeslapen en hebben we in de ochtend even niets gedaan. Later zijn we naar de markt achter onze lodge gegaan om te kijken voor souvenirs en om de buurt een beetje te verkennen. We zijn door een steegje het strand opgelopen en zijn over het strand teruggelopen naar onze lodge. De rest van de middag hebben we besteed aan het laten maken van enkelbandjes, luieren op het strand en genieten van het uitzicht over lake Malawi, dit ziet er net uit als een zee. Deze avond hebben we pizza gegeten in het restaurant en hebben we de avond gevuld met drankspelletjes spelen met andere jongens van het kamp. Zij vertelden ons dat de hele groep uit andere landen kwamen, er zijn er een paar uit Zuid-Afrika, Duitsland, Engeland, Namibië, Frankrijk en nog veel meer landen. Nadat de bar was gesloten hebben we nog even op het strand gezeten waar de jongens ons vertelden dat ze iedere ochtend om 5.30 moesten sporten... wij in onze melige bui hebben ze beloofd morgenochtend te gaan kijken. Ookal was dit al over een paar uurtjes.

Donderdag 31 mei

Zoals beloofd zijn we om 5.30 opgestaan enger strand opgelopen om te kijken waar de jongens aan het sporten waren. Nadat we ze vanaf een afstandje hadden gezien en een paar foto’s hadden gemaakt als bewijs zijn we snel weer naar bed gegaan. Een paar uur later zijn we voor het echt opgestaan en zijn we gaan ontbijten met de groep. Na het ontbijt hebben we lekker op het strand gelegen tot de jongens kwamen vragen of we mee wilden om te volleyballen. In het begin waren we als team niet zo goed maar toen we er eenmaal inzaten en de jongens ons aan het uitlachen waren en “ik kan er nie bij nie” aan het roepen waren hebben we toch een paar mooie punten gescoord. We hebben gespeeld totdat het donker was en zijn toen teruggelopen naar onze eigen lodge om te gaan eten en te douchen, we zijn namelijk uitgenodigd om vanavond mee te doen aan de pubcrawl die de jongens organiseren. Aan de kroegentocht zat wel een klein addertje... als de jongens in iedere kroeg binnen tien minuten weer weg waren en allemaal een drankje hadden gedronken hoefden ze de volgende ochtend niet te trainen. Ons doel voor de avond was dus: overal net iets langer blijven hangen om ze wel te laten trainen Nika en ik hebben ons best gedaan door heel rustig onze namen bovenaan op een muur te schrijven in een bar. Helaas werden we gewoon meegesleurd tot de laatste bar, hier was een feestje en na wat K3 liedjes en een hoop gezelligheid zijn we teruggegaan naar Gecko toen toen de bar daar dicht ging. Helaas was hier de bar ook al dicht en is iedereen naar zijn eigen lodge gegaan. Ik heb nog even snel mijn kleren gewassen want er was een heleboel drank overheen gegaan en ben toen lekker in bed gaan liggen.

Vrijdag 1 juni

Vandaag ben ik echt veel te vroeg wakker geworden, ik was precies om 5.00 wakker en ik kon niet meer slapen. Ik heb liggen luisteren naar spelende kinderen en iemand die onze veranda aan het vegen was. Na anderhalf uur naar het plafond gestaard te hebben ben ik in Mn eentje opgestaan en ben ik langs het kraampje van de enkelbandjes gelopen omdat ik die van mij al kwijt was gemaakt. De meneer vond het jammer voor me dat ik hem was kwijt geraakt maar hij zou gelijk een nieuwe voor me gaan maken. Hierna heb ik nog in een hangmat en een schommelstoel gelegen en heb ik genoten van het mooie uitzicht over lake Malawi. Toen de rest wakker was zijn we snel gaan ontbijten omdat we vandaag een boat tour gaan doen over lake Malawi. We moesten eerst nog even langs het strand varen om alle boodschappen te halen voor het middageten maar daarna konden we op weg naar prachtige eilanden in het meer. Op het eiland waar de kapitein verse vis uit het meer voor ons ging klaarmaken zijn een heleboel van de groep gaan snorkelen, en hoe mooi het ook mag zijn, ik werst heel kriebelig bij het idee dat er allemaal glibberige vissen tegen je aan zwemmen. Ik ben dus niet gaan snorkelen maar ik heb deze keer voor fotograaf gespeeld  en ik heb foto’s gemaakt van de mensen die wel in het water lagen. Een stukje verdergegaan waar de kapitein stond te koken heb ik wel even gezwommen hier zaten namelijk niet zoveel vissen... Na de vers klaargemaakte vis van de kapitein zijn we verder gevaren tot de kapitein ineens heel hard begon te fluiten en een dode vis in het water gooide, opeens kwam er uit de bergen een hele grote adelaar op het water afgevlogen pakte de vis en vloog weer weg.Weer terug aangekomen bij onze lodge zijn we nog even op het stand gaan luieren en hebben ons daarna klaargemaakt voor een feestje bij de Hiccups pub, de jongens hadden geregeld dat hier een soort (afscheids)feestje was. Na gedart te hebben als je 10 rondjes hebt gedraaid,veel gedanst te hebben op vooral Nederlandse muziek en een paar schotjes en drankjes verder ging de pub dicht en hebben we nog zitten kletsen op het strand bij onze lodge.

Zaterdag 2 juni

Deze ochtend hebben we niet veel meer gedaan dan uitslapen en op het strand liggen. Daarom leek het ons en de jongens leuk om nog een keer te gaan volleyballen. Helaas was de volleybal nergens te bekennen en hebben een paar jongens bij ons zitten praten in de hangmatten. De lodge van de jongens is een stukje lopen dus vandaag waren ze in kano’s gekomen. Sanne en Sanne vonden het leuk om te kanoën en zijn erin gestapt, ik wilde nog wel zwemmen dus ik heb ze het water ingetrokken en ben achter ze aangezwommen. Alles ging goed totdat de jongens ineens hun shirt uitdeden en heel hard het water in renden om Sanne en Sanne uit de kano te duwen. Het was ontzettend leuk om te zien, niet veel later werd Nika ook het water ingetrokken en hebben we nog even gezwommen met z’n allen. Na het zwemmen moesten we allemaal douchen, hierna was het al tijd om te genieten van onze laatste redelijk westerse avondeten in Cape Maclear. Na het eten zijn we naar de fat monkey lodge gegaan, hier waren de jongens rugby aan het kijken want Zuid-Afrika moest spelen. Vanacht zouden de jongens ook terug gaan naar Zimbabwe dus we hebben afscheid van ze genomen en ze uitgezwaaid.

Zondag 3 juni

Na snel onze tassen ingepakt te hebben zijn we vroeg gaan ontbijten omdat we opgehaald zouden worden om weer terug te rijden naar Muona. Na een lekker omelet met veel ham en kaas was de chauffeur er al. We hebben snel al het eten van afgelopen week betaald en zijn in de bus gestapt. Ik heb veel geslapen onderweg en ik werdt dus ook niet wakker toen we stopten omdat de chauffeur ons wilde trakteren op een drankje. Ik werd later wakker en heb alsnog een flesje sprite gekregen. Na nog een snelle plaspauze zijn we doorgereden naar Blantyre waar we in de shoprite nog een pizza hebben gegeten en ik en Wouter een ijsje hebben gehaald. De manager van het restaurant was bij om blanke te zien en gaf ons het duurste ijsje voor de goedkoopste prijs. Na het ijs zijn we met ingepakte pizza’s naar Muona gereden, ik heb onderweg weer veel geslapen wonder boven wonder ook op de onverharde weg waar je best wel stuitert... ik heb van de weg niet veel meegekregen omdat ik lag te slapen maar ik weet nog dat we in het donker aankwamen, pizza hebben gegeten en naar bed zijn gegaan.

1. Willy:
    24 juni 2018
    Wauw!!! Elke keer als ik denk dat je nu wel alles hebt gezien en meegemaakt, komt er weer een nieuwe blog vol coole en gezellige activiteiten!!! Ben zo blij voor je dat je dit allemaal mee kan maken!! Ben ook wel een beetje jaloers hoor... hi, hi. Misschien moet ik er nog maar eens over nadenken om weer terug naar school te gaan. 😂
    Veel plezier nog lieverd! Ik kijk alweer uit naar je volgende blog! Dikke knuffel 😘